Monday, December 21, 2015

KAWAN


Harini post ada sedikit unsur sentimental.
Tiba-tiba harini rasa emo semacam. HAHAHAHAHA
Mungkin sebab mental aku lain macam sikit harini.
Okayy, carry on.
KAWAN.
Pernah tak dapat kawan yang sentiasa ada waktu kita susah senang?
Pernah ada kawan yang waktu senang je ada? Waktu susah entah kemana?
Pernah ada kawan yang suka carik kau waktu bosan?
Pernah ada kawan yang 10 ribu tahun pun tak contact kau tapi sentiasa ingat kat kau?
Atau kau ada kawan yang selalu backstab kau sebab dia ingat kau dinding main tikam tikam belakang?
Atau kau ada kawan yang batu api kau dengan orang lain sebab dia tak suka tengok kau bahagia?


Yes, aku ada semua jenis kawan yang aku mention kat atas.
Tapi rasanya tak perlu kot aku mention nama diorang semua. Aib kan?
Allah janji, kalau kita jaga aib orang, Allah jaga aib kita.
Anywho, tu bukan motif aku post harini.
Aku ada satu soalan mungkin bagi korang satu soalan cepumas tapi aku still nak tanya jugak sebab soalan ni penting bagi aku.
Kalau korang jadi aku, adakah manusia yang pernah atau sedang backstab korang, batu api korang patut digelar "kawan"?
Lepas apa yang dia buat? Layak ke lagi jadi kawan?
Ataupun layak digelar hanjing?
Ops termarah pulak.
HAHAHA
Ataupun korang jenis "pergi mampus dialah apa dia nak buat sekalipun"?
Sebab aku tengah confuse dengan manusia macamni.
Mana aku nak campak manusia macamni?
Dalam loji? Tapi layak ke masuk loji?
Entah-entah, loji pun muntah diorang ni balik.
Sebab bagi aku, manusia macamni tak patut ada di zaman moden ni.
Zaman dah moden, otak pun kena moden lah bro.
Bukan duduk bawah tempurung lagi.
Kita ni bukan nya zaman paleolitik lagi.
Dah nak kiamat dah pun.
Dah akhir zaman dah bro.
Tak takut ke tak sempat nak minta maaf sebelum mati?
Ingat Mahsyar tu besar macam padang bola je?
Dengan berjuta berbillion spesis dalam dunia ni.
Semata-mata kau nak carik satu manusia je untuk kau mintak maaf.
Pernah terfikir? Ke ego kau tinggi melangit?
Ingat, Ego boleh buat seseorang menjadi bodoh.
Jangan sebab ego kau, dekat mahsyar nanti kau terpaksa merangkak cari orang yang kau kutuk, kau hina.


Aku pun dah tak tahu nak buat apa dengan manusia macamni.
Nak tanya sikit yang selalu sangat buat benda terkutuk ni.
Tak jijik ke dengan diri sendiri?
Bahagia ke engkau burukkan orang? Fitnah orang? hancurkan hubungan orang?
Apa yang kau dapat?
Boleh buat kau kaya?
Boleh buat kau tenang?
Seronok sangat ke fitnah orang itu ini?
Nak cakap dapat pahala, kau ni mazhab apa?
Berhentilah buat perkara keji macamni.
Tak dapat apa pun.
Takkan bagi kau kekayaan dunia akhirat nye pun.
Nanti Allah balas balik 10 kali ganda sakit tau?
Allah Maha Adil. Ingat tu.
Bagi aku, fitnah orang ni lebih jijik dari pegang babi.
At least pegang babi boleh samak.
Fitnah orang? Kau nak samak mulut kau?
Ingat senang nak bersihkan hati yang dah hitam?
Fikir-fikir lah sebelum bertindak.
Jangan main bertindak tak fikir masa depan.
Jangan nanti menyesal di kemudian hari.
Kau nak cari sorang sorang yang kau fitnah.
Sakit broooooooooo. Sakit



Buat "kawan" yang pernah batu api aku, atau fitnah atau hina atau kutuk aku sebelum ni, kalau korang ada baca post aku ni, aku nak korang tahu satu benda.
Jumpa aku kat mahsyar.
Yes aku tahu dan sedar, siapalah kita sebagai hambaNya untuk menghukum kan?
Ini cuma luahan hati aku sebagai seorang manusia yang ada hati dan perasaan.
Lepas ni takyah nak bash aku pulak.
Maafkan aku kalau post kali ni agak sedikit atau sebanyak sentimental value dia.
Hanya sekadar luahan
Ini pesanan ikhlas buat semua.
Aku tak spesifikkan siapa yang aku tembak.
Siapa termakan gula, terasa manisnya, siapa termakan cili, terasa pedasnya.
Yang baik datang daripada Allah SWT, yang buruk datang dari diri aku sendiri.
Okay toodles :)

No comments:

Post a Comment

Welcome and feel free to scroll :)